ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Εταιρείες

αυπνια

αυπνια

Τι είναι η αϋπνία;

Αϋπνία είναι η επαναλαμβανόμενη δυσκολία που αντιμετωπίζει κάποιος στο να κοιμηθεί, να διατηρήσει τον ύπνο του ή να ξεκουραστεί και οδηγεί συνήθως σε κούραση κατά τη διάρκεια της επόμενης ημέρας και σε ανικανότητα να ανταπεξέλθει στις δραστηριότητές του. Αν η κατάσταση συμβαίνει συστηματικά ή για μεγαλα χρονικά διαστήματα, χαρακτηρίζεται ως χρόνια αϋπνία.

Σχεδόν ένας στους τρεις ενήλικες αντιμετωπίζουν, κατά τη διάρκεια ενός έτους, κάποιο πρόβλημα αϋπνίας. Για τους περισσότερους το πρόβλημα συνήθως λύνεται γρήγορα, αλλά για το ένα δέκατο αυτών το πρόβλημα επιμένει, επηρεάζοντας σημαντικά τη ζωή τους.

 

Υπάρχουν διαφορετικά είδη αϋπνίας. Για παράδειγμα ένας στους τρεις ανθρώπους που υποφέρουν από αϋπνία, δεν έχουν πρόβλημα στο να κοιμηθούν αλλά ξυπνούν πρόωρα και από τη στιγμή εκείνη δεν μπορούν να ξανακοιμηθούν.

 

Αιτίες της αϋπνίας:

Οι αϋπνίες συνηθέστερα οφείλονται σε καταστάσεις άγχους (στρες). Μερικοί άνθρωποι, όπως είναι άτομα με κατάθλιψη, με χρόνιες παθήσεις ή άτομα που παλεύουν να αντιμετωπίσουν δύσκολα θέματα στη ζωή τους,  είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι γιατί αντιδρούν περισσότερο έντονα στο στρες.

Άλλες κοινές αιτίες αποτελούν οι παθήσεις που προκαλούν φυσικό πόνο, ο δυνατός θόρυβος, η δουλειά σε βάρδιες, η κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ, καθώς και οι ανεπιθύμητες ενέργειες κάποιων φαρμάκων. Επίσης συγκεκριμένες παθήσεις και καταστάσεις μπορούν να παρεμποδίσουν τον ύπνο, όπως οι εξάψεις κατά την εμμηνόπαυση και οι ουρολοιμώξεις/παθήσεις του προστάτη που αναγκάζουν το άτομο να ξυπνά συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η αϋπνία είναι πολύ πιο κοινό φαινόμενο σε ηλικιωμένους.

 

Από τη στιγμή που θα ξεκινήσουν τα προβλήματα ύπνου, αυτά μπορεί να επιδεινωθούν περαιτέρω από το άγχος που μπορεί να έχει καταλάβει το άτομο για την ίδια του την αϋπνία.

Επίσης στην προσπάθειά του να καταπολεμήσει την αϋπνία μπορεί να κάνει λανθασμένες κινήσεις που να διαταράξουν τους φυσιολογικούς του ρυθμούς και να κάνουν δυσκολότερη την αντιμετώπιση των προβλημάτων ύπνου. Τέτοιες κινήσεις είναι ο ύπνος σε ακανόνιστες ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας, η κατανάλωση φαρμάκων ή αλκοόλ και ο ύπνος πολύ αργά τη νύχτα.

 

Η αϋπνία δημιουργεί συνήθως αίσθημα κόπωσης κατά τη διάρκεια της ημέρας, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να γίνει υπεύθυνο για ατυχήματα, για συνεχιζόμενες λοιμώξεις, για ελλειμματική συγκέντρωση, για εκνευρισμό, για προβλήματα στην εργασία και στην προσωπική ζωή. Στα παιδιά η αϋπνία μπορεί να σχετίζεται με φτωχή ανάπτυξη.

Η αϋπνία, σύμφωνα με τις έρευνες επιρεάζει  πολλές νέες μαμάδες λόγω κούρασης και υπερέντασης!

 

Η έλλειψη ύπνου δημιουργεί σοβαρότατα προβλήματα στην ομαλή ισορροπία του οργανισμού και μάλιστα αν είναι παρατεταμένη μπορεί να κάνει τα οργανικά προβλήματα να ενταθούν. Η έλλειψη ύπνου μπορεί ακόμη και να οδηγήσει και σε σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα, μπορεί ακόμη και να ευθύνεται για κάποια μορφής κατάθλιψη.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε τις αϋπνίες;

 

1. Μην πιέζετε τον εαυτό σας να κοιμηθεί!

Αν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε 15-20 λεπτά αφότου ξαπλώσετε, το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να σηκωθείτε από το κρεβάτι σας σιωπηλά. Ασχοληθείτε με κάτι ευχάριστο, όπως το να διαβάσετε ένα βιβλίο ή ένα περιοδικό, να δείτε λίγη τηλεόραση ή να ακούσετε απαλή μουσική. Μετά από λίγη ώρα μπορείτε να επιστρέψετε στο κρεβάτι σας και να προσπαθήσετε ξανά να κοιμηθείτε.

 

2. Αποφύγετε τη μεσημεριανή σιέστα

Αν πάρετε έναν υπνάκο μετά το μεσημεριανό γεύμα, θα έχετε δυσκολίες στον ύπνο τη νύχτα, πολύ περισσότερο αν ταλαιπωρείστε ήδη από αϋπνία.

 

3. Βάλτε ωτοασπίδες

Υπάρχουν περιπτώσεις που η αϋπνία προκαλείται από άγρυπνες νύχτες λόγω επαναλαμβανόμενων εκκωφαντικών θορύβων.

 

4. Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ

Αν και το αλκοόλ έχει την ιδιότητα καταρχήν να προκαλεί υπνηλία και μπορεί να σας κάνει να νυστάξετε, έχει ταυτόχρονα και δυσάρεστες επιπτώσεις, αφού μπορεί να σας ξυπνήσει στη μέση της νύχτας. Το χειρότερο είναι ότι όταν η επίδραση του αλκοόλ εξαφανίζεται, θα έχετε δυσκολία να τα καταφέρετε να ξανακοιμηθείτε.

 

5. Μην κοιμάστε στον καναπέ

Είναι σημαντικό να μάθετε να κοιμάστε στο κρεβάτι σας, ακόμα κι αν δεν καταφέρνετε να σας πάρει ο ύπνος, γιατί με αυτό τον τρόπο συνηθίζει ο οργανισμός σας στην ιδέα ότι ο συγκεκριμένος χώρος προορίζεται για ύπνο.

 

6. Προσπαθήστε να ακολουθείτε μια «ρουτίνα ύπνου»

Είναι ζωτικής σημασίας να ακολουθείτε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα όσον αφορά τον ύπνο και την αφύπνιση, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα. Αν συνηθίσετε να ξυπνάτε την ίδια ώρα κάθε πρωί και δεν κοιμάστε το μεσημέρι, οι πιθανότητες να έχετε καλό ύπνο αυξάνονται.

 

7. Δημιουργήστε «ατμόσφαιρα» στην κρεβατοκάμαρά σας

Φροντίστε το υπνοδωμάτιό σας να είναι σκοτεινό, σιωπηλό, χαλαρωτικό και κρύο. Αν δεν φροντίσετε να υπάρχει το ιδανικό περιβάλλον, δεν υπάρχει κανένας τρόπος να εξασφαλίσετε έναν ξεκούραστο ύπνο.

 

8. Αποφύγετε το φαγητό πριν από τον ύπνο

Είναι σημαντικό να τρώτε το βραδινό σας φαγητό 2 ή 3 ώρες πριν πέσετε για ύπνο, προκειμένου να αποφύγετε τη δυσπεψία, που μπορεί να οδηγήσει σε αϋπνία.

 

9. Πιείτε ένα ζεστό γάλα

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι ένα ζεστό ποτήρι γάλα πριν κοιμηθούμε μας ηρεμεί  και μας χαλαρώνει. Πολλοί γιατροί το συνιστούν σε ασθενείς τους που τους παραπονιούνται για αϋπνίες.

 

10. Διαβάστε ένα βιβλίο

Κάντε κάτι που θα σας αποφορτίσει και θα σας χαλαρώσει. Το διάβασμα χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και ουσιαστικά σας νανουρίζει. Αν δε, η υπόθεση του βιβλίου είναι τέτοια που δεν σας προκαλεί υπερδιέγερση, τότε ακόμη καλύτερα.

 

ΒΟΤΑΝΑ ΚΑΙ ΦΥΤΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ ΠΟΥ ΒΟΗΘΟΥΝ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΑΥΠΝΙΑΣ

 

Βαλεριάνα:

 Είναι γνωστή για τις χαλαρωτικές ιδιότητές της αφού μειώνει το άγχος και την υπερένταση. Το ευεργετικό μέρος του φυτού είναι η ρίζα του.

Διατίθεται  ως εκχύλισμα, σε κάψουλες/ταμπλέτες

 

Πασιφλόρα:

Το καλλωπιστικό φυτό με την κοινή ονομασία «ρολόι». Χρησιμοποιείται ως χαλαρωτικό από τον 16ο αιώνα. Τα σημαντικότερα συστατικά της είναι τα φλαβονοειδή. Τα άνθη, τα φύλλα και οι στήμονές της χρησιμοποιούνται νωπά ή αποξηραμένα για τις ηρεμιστικές ιδιότητές τους. Η πασιφλόρα εκτός από ευεργετική στη θεραπεία της αϋπνίας, ενδείκνυται και κατά του άγχους και της οξυθυμίας.

 

Βαλσαμόχορτο:

Αγχολυτικό, καταπραϋντικό για το νευρικό σύστημα και για αϋπνίες που προέρχονται από άγχος. Η ευεργετική δραστική του ουσία είναι η υπερικίνη ενώ περιέχει και φλαβονοειδή. Θεωρείται επίσης ήπιο αντικαταθλιπτικό και πολλές έρευνες το επιβεβαιώνουν. Το βρίσκουμε σε ταμπλέτες, κάψουλες και εκχύλισμα

 

Μαντζουράνα:

Ηρεμιστικό, υπνωτικό βότανο. Καταπραΰνει το νευρικό σύστημα και βοηθά στην ανακούφιση από το άγχος, τις αϋπνίες και τους πονοκεφάλους, κυρίως όταν προέρχονται από ένταση. Είναι επίσης χωνευτικό. Σε μεγάλες δόσεις είναι ναρκωτικό. Το βρίσκουμε σε αποξηραμένη μορφή σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα βοτάνων ή ως εκχύλισμα στα φαρμακεία.

 

Μελισσόχορτο:

Αγχολυτικό, ηρεμιστικό, με αντικαταθλιπτικές ιδιότητες. Εξισορροπεί τη λειτουργία του νευρικού συστήματος ενώ διεγείρει και το πεπτικό. Θέλει προσοχή στη δοσολογία διότι σε μεγάλες δόσεις μπορεί να προκαλέσει νωχελικότητα και ατονία.

 

Χαμομήλι:

Έχει καταπραϋντικές ιδιότητες. Χρησιμοποιείται ως ήπιο χαλαρωτικό και υπναγωγό.